вхід реєстрація
Правила   Реклама   Контакти  

Синагоги Волині: Млинів

Синагоги Волині: Млинів
У 1795 році Млинів (районний центр на Рівненщині за 35 кілометрів від Луцька, - ред.) стає селом Волинського намісництва, а в 1797 році – Дубенського повіту Подільської губернії Російської імперії, а з 1804 року – Волинської.

Восени 1920 року Млинів у черговий раз захопили польські війська. За Ризьким мирним договором він відійшов до Польщі. Під польською адміністрацією прискорились подальший занепад Млинова й скорочення його населення. 1921 року в містечку налічувалось 185 будинків із загальною кількістю населення 1263 чоловіка.

Відомо, що в Млинові проживали представники різних національностей. Зважаючи на те, що в кінці ХІХ – початку ХХ століття в Млинові була розвинута торгівля та ремесла, то відсоток єврейського населення був значний. Розповіді старожилів підтверджують цей факт.

Раніше Інформаційне агентство ВолиньPost розповідало про те, що в містечку знаходиться могила равина Аарона ІІ Перлова. Проте є ще одна цікава постать пов’язана з населеним пунктом, яка варта уваги.

Виявляться в 1846 році в хасидській родині Млинова Волинської губернії народився письменник Соломон Манделькерн. В Млинові він отримав релігійну освіту, рано втратив батька та переїхав до сусіднього міста Дубно. Маючи сім'ю, вступив у Віленське рабинське училище, звідти перейшов в житомирське, а потім закінчив два факультети: східних мов в Петербурзі та юридичний - в Одесі, за кордоном диплом доктора філософії.

Соломон Манделькерн
Соломон Манделькерн


Пробувши кілька років (1873-80) помічником громадського рабина в Одесі, оселився в Лейпцигу, де і прожив до самої смерті. Манделькерн вважається одним з кращих стилістів в єврейській літературі, поетом і автором видатних наукових праць.

Головна праця Манделькерна, яка принесла йому світову славу, - конкорданції (перелік в алфавітному порядку всіх слів, які перебувають в книзі, з зазначенням місця, де вони знаходяться) до Біблії.

Ще одним фактом проживання значної кількості єврейського населення є побудова великої синагоги в Млинові. Під час Другої світової війни євреїв з Млинова вивезли до гетто. Відомо, що в самому Млинові гетто не було.

Будівля млинівської синагоги розташована в центральній частині сучасного міста. Обстеження будівлі засвідчують, що зведена вона орієнтовно була в кінці ХІХ – на початку ХХ століття. В післявоєнний час будівля була переобладнана під спортивний зал дитячої спортивної школи.

Від початку будівля синагоги складалась із кількох приміщень: чоловічого та жіночого. Дві частини синагоги відрізнялись між собою, одна було одноярусна, а друга двоярусна. Головний вхід в будівлю розташований із західної сторони одноярусної частини синагоги. Над ним розташований вхід до приміщення, яке було облаштоване для жінок.

Традиційно в кожній синагозі є так звана «мехіца» (поділ, огорожа, межа,) - бар'єр, що розділяє чоловічу і жіночу частини в синагогах, згідно з вимогами. У ролі мехіци може також виступати балкон, стіна, невисока огорожа або завіса.

Після Другої світової війни до будівлі синагоги було прибудовано кілька господарських приміщень спортивної школи з південної та північної сторін.

Стіни синагоги викладені з цегли розміром 30 х 14 х 7. Вперше цеглу такого розміру почали використовувати ще в XVI столітті, її завезли італійці, чим замінили візантійську плінфу. Така цегла важила орієнтовно 8 кг одна цеглина. Перегородки в синагозі на першому ярусі теж виконані із кладки цеглин. Перегородки мають товщину – 30 см. На другому ярусі вони дерев’яні, їх товщина 14-15 см. Первісний вигляд будівлі мав Г-подібну форму.

Декоративні елементи відсутні, фасад будівлі не відрізняється від міської забудови Млинова тих часів.

Сьогодні ця будівля - пустка і розташована на вулиці Покровській. Раніше в ній була спортивна школа.

Млинівська синагога
Млинівська синагога
Млинівська синагога
Млинівська синагога
Млинівська синагога
Млинівська синагога
Млинівська синагога
Млинівська синагога
Млинівська синагога
Млинівська синагога
Млинівська синагога
Млинівська синагога


ЧИТАТИ ПРО СИНАГОГИ КОВЕЛЯ

Фото - The Center of Jewish Art
Текст - Тетяна Яцечко-Блаженко


Бажаєте дізнаватися головні новини Луцька та Волині першими? Приєднуйтеся до нашого каналу в Telegram! Також за нашим сайтом можна стежити у Twitter, Google+ та Instagram.
Якщо Ви зауважили помилку, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter для того, щоб повідомити про це редакцію
Коментарі 2
Коментарі, у яких порушуватимуться Правила, модератор видалятиме без попереджень.
Зараз реально розуміеш за шо з ними це робили!
Відповісти
Цікаво)
Відповісти